beoordeling-rdta

Feedback, beoordelingsgesprek, 360 of een App?

We komen in een nieuwe periode. De jonge professionals die nu de arbeidsmarkt betreden zijn gewend aan en hebben ook behoefte aan voortdurende afstemming met de omgeving. Social Media is daar een voorbeeld van. Maar ook ‘oudere’ werknemers veranderen in behoeftes. Men wil niet meer eens per jaar dat vanuit de Ivoren Toren wordt beoordeeld wat je gedaan hebt… en daar hangt dan weer een procentje aan vast. Beoordelen is prima als je aan de lopende band staat. Maar bij de meer complexe werkzaamheden van vandaag de dag hebben de mensen veel meer behoefte aan meer regelmatige afstemming met diverse ‘stakeholders’.  

 

Reeds ingeburgerd is de 360 graden feedback. Maar echt het beoordelingsgesprek vervangen, heeft het nooit. Waarom niet? In onze bescheiden mening: het wordt nog steeds als een ‘beoordeling’ gebruikt. Kom je ‘goed’ uit de 360, krijg je een bonus of een procentje erbij. Gevolg: men vraagt alleen ‘vriendjes’ en je instrument levert niets waardevols op. Manager teleurgesteld en de medewerker raakt ‘vermieuwingsmoe’.

 

Feedback als tool en niet het doel

Waarom werkt het niet? Omdat de insteek nog steeds zat op het beoordelen. Belonen/straffen op een beoordeling. Alleen met 360 wordt de beoordeling door meerdere mensen gedaan uit meerdere hoeken. Wil je echt dat mensen wat gaan doen met hun ontwikkeling? Dan is feedback de tool en niet het doel! Het doel is een duidelijke rendementsverbetering onder aan de streep. Of het nu keiharde euro’s zijn voor sales of klanttevredenheid die meetbaar toeneemt voor de administratie, het resultaat moet meetbaar omhoog!

 

Als er daadwerkelijk een cultuur heerst waar fouten gemaakt mogen worden en waar men echt open staat voor ontwikkeling, dan willen de medewerkers graag feedback van anderen. Want dan wordt het gebruikt om de prestaties te verhogen. De gemeten prestaties! En als daar dan de bonus op ligt, doe je het helemaal goed. Immers; als de resultaten toenemen, is het niet zo heel lastig om daarin de medewerkers mee te laten delen. Niet op de beoordeling maar op het resultaat.

 

Hoe dan?

Feedback… hoe doe je dat dan? Het is lastiger dan je denkt. Er zijn tegenwoordig hele goede Apps die door heel veel grote bedrijven gebruikt worden . Zo is ‘Impraise’ een App die door veel grote bedrijven wordt gebruikt om medewerkers elkaar voortdurend te voorzien van feedback. Veiklig via hun smartphone. Maar het is gericht op snel feedback geven. Het mag niet langer dan 2 minuten duren. Liefst binnen 30 seconden. Net zoals je de pizza koerier ‘even beoordeeld’. Prima voor operationele zaken maar als je gedrag wil terugkoppelen naar iemand, blijft het persoonlijke gesprek de voorkeur hebben. Het is handig om ook daar een tool voor te hebben. Die zijn er ook. Zo werken wij sinds kort met een 728 toepassing. 720 is 2x 360 wat inhoudt, je blijft het herhalen en de 8 staat voor het oneindigheid symbool. Het wiel blijft draaien.

 

Helaas…. vastgelopen!

Hoe goed je tools ook zijn, of het nu apps of vragenlijsten zijn… het gesprek is het belangrijkste. Waar sta je nu? Waar wil je naartoe ontwikkelen? Hoe kan ik je helpen? Deze gesprekken zijn niet gemakkelijk en het is een fabel dat het moet kunnen want je bent immers manager of we hebben er toch een training in gehad. Belangrijk is de periode na de training en na het invullen van je tool. En daar lopen echt de meeste organisaties tegenaan! U bent niet de enige. Maar iedere situatie is uniek, zo ook die van u. Neem eens contact met ons op! Dan kunnen we samen bekijken wat uw situatie is en krijgt u feedback van ons…. helemaal voor niets en zonder App!

Geen reactie's

Geef een reactie
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.