16 dec De Muppetshow
‘50 ml. Dat moet genoeg zijn als ik naar haar postuur kijk.’
Ik lig op de spoedeisende hulp. Een arts met een stoppelbaard en een arts met een blonde kuif overleggen boven mijn bed.
‘Hoeveel heb je meegenomen?’
‘100 ml’, zegt stoppelbaard. Hij prikt een infuus in mijn arm. Daar gaat de pijnstiller in.
‘Hm’, zegt kuif. ‘Geef haar dan toch maar 75.’
Vijf minuten geleden probeerden ze een stukje van mijn darm terug te duwen door een gat in mijn buikwand. Het deed ongelofelijk pijn. ‘Doe die laatste 25 ml er ook maar bij, hoor’, zeg ik.
Stoppelbaard kijkt kuif aan. Ze zwijgen.
Okee. Het was dus niet de bedoeling dat ik inspraak zou krijgen. Maar het is mijn pijn. Mag ik daar dan ook wat over zeggen?
Allemaal leuk als iedereen meepraat. Maar hoeveel invloed is gezond?
Je was aanvoerder bij de F-jes. In groep 8 verdeelde je de rollen van de musical. En nu zit je alweer een tijdje op de stoel van manager. Maar verdorie, nu leer je op training dat je je mensen óók invloed moet geven.
Wat doe je?
Je hebt drie mogelijkheden:
- Je doet niks
- Je doet alsof
- Je doet het echt
Je doet niks
In de file zie je ineens haarscherp hoe het programma van de open dag moet verlopen. Je belt het evenementenbureau voor een afspraak, zodat zij jouw ideeën kunnen uit voeren. Op het laatste moment schiet je te binnen dat je medewerker communicatie er ook bij moet zijn. Zij moet immers de mailing doen. Geïrriteerd schuift ze aan. Ze had ook ideeën over de open dag, maar die veeg je van tafel. Al heb je dat niet direct in de gaten.
Resultaat: binnen een mum van tijd geef je leiding aan de muppetshow. Jij trekt aan de touwtjes.
Je doet alsof
Net als Kim. Kim zit tegenover mij.
‘Ik zou willen dat mijn mensen meer eigenaarschap vertonen en meer invloed gaan uitoefenen.’
Maar wat bedoel je daar precies mee?
‘Ik bedoel dat zij bedenken dat 8 uur constante bereikbaarheid de dienstverlening verbetert – en niet ik. Dat zij de collega’s overtuigen die het daar niet mee eens zijn. En dat zij hun tijd besteden aan de dingen die ik belangrijk vind. En niet aan geneuzel.’
Ik vermoed dat Kim graag wil dat alles gaat zoals zij het voor ogen heeft. Toch stel ik voor: laat je team zelf eens het afdelingsplan schrijven.
‘Ik vraag me af of ze dat wel kunnen’, zegt Kim.
Maar ze gaat akkoord. Ze plant een heisessie in een hip conferentiezaaltje en haar team gaat in tweetallen aan de slag. ’s Avonds redigeert Kim het stuk nog even. Het moet immers naar het MT. De medewerkers herkennen hun werk nog amper.
Resultaat: teleurgestelde en gedemotiveerde medewerkers, die de volgende keer nóg minder hun best doen om mee te denken en effect te veroorzaken.
Je doet het écht
Pim is een van je projectmedewerkers. Hij zit aan bij een stuurgroepvergadering. Er komen ellenlange powerpoint presentaties voorbij. Dit kan efficiënter, denkt Pim. Teruggekomen op zijn plek duikt hij excel in. Zijn uitgangspunt is: invoer is actueel en uitloop is inzichtelijk. Twee uur later rolt er een dashboard uit de printer. Hij legt het aan je voor. Jij had het zelf anders gedaan maar hier ben je ook blij mee. Met een joviale klap op zijn rug verwelkom je zijn voorstel. Jullie gaan hier voortaan mee werken.
Resultaat: programmamanager blij, projectleider blij, Pim blij. En jullie hebben de volgende vergadering zowaar tijd over om aan elkaar te vragen hoe het met je mensen gaat.
En wat als ik denk dat ze het niet kunnen?
Impact hebben, effect bereiken, invloed uitoefenen, eigenaarschap: het begint allemaal bij invloed geven. Dat kan op elk niveau. Je geeft ruimte wanneer het veilig is en je blokkeert de boel als er gevaar dreigt. Net als een klaar-over.
En als je ook nog wil dat je mensen op een hoger niveau gaan presteren, ga je leren met elkaar. Niet in een trainingszaal, maar op de werkvloer.
Tips
- Stem de ruimte voor invloed af op het niveau. Maar onderschat je team niet te snel.
- Wees vasthoudend en duidelijk over het gewenst resultaat, de kaders en de risico’s.
- Stop tijd en geld in het ontwikkelen van je medewerkers
- Reflecteer eens: Wat is jouw rol als manager?
- Tja. En soms krijgen ze geen invloed. Zien, horen en erkennen kan samen gaan met niet opvolgen van hun inbreng. Leg het uit en ben duidelijk. Accepteren kun je leren.
Geen reactie's