De Spiegeltest… het nieuwe assessment?

Ik: goh, jullie hebben al een tijdje geen assessments meer afgenomen. Hoe komt dat?

Klant: nou, dat zal ik je vertellen! We doen nu vaak de spiegeltest in plaats van een volledig assessment!

Ik: een spiegeltest? Die ken ik niet! Wat houdt dat in?

Klant: nou, als we een kandidaat hebben, houden we een spiegeltje voor zijn mond en als deze beslaat, ademt hij en nemen we hem aan!


Oké, bovenstaande anekdote is natuurlijk niet ècht gebeurd maar in feite gebeurt de selectieprocedure vandaag de dag wel zo. We merken het in onze assessment aanvragen (veel minder) en bij navraag krijgen we vaak hetzelfde antwoord: we kunnen niet aan kandidaten komen! En als we er één vinden, slaan we vaak het assessment over. Ik ik ben echt een voorstander van assessment! Ik geloof oprecht in het product omdat ik keer op keer de meerwaarde met eigen ogen zie en de reacties van de kandidaten hoor.

Ja maar, een assessment schrikt af

We zitten in een krappe arbeidsmarkt. Een hele krappe arbeidsmarkt! En als een organisatie een kandidaat kan vinden, zijn ze geneigd die zo snel mogelijk binnen te halen. En kandidaten hebben het voor het eerst sinds decennia voor het kiezen! Ze kunnen pietluttig gaan zijn. Dus assessments worden nu eerder gezien als afschrikmiddel voor een potentiële kandidaat. En dus worden ze vaak geschrapt.

 

Ja maar, een assessment duurt te lang!

Verder moeten organisaties veelal snel schakelen anders is de vogel al gevlogen naar de concurrent. De selectieprocedure wordt drastisch versneld, bochten worden afgesneden en een assessment… duurt te lang! We willen deze maand nog beslissen zodat hij volgende maand kan beginnen want we hebben de handjes nodig!

 

Ja maar, een assessment kost teveel tijd en energie voor de kandidaat!

We kunnen best zelf een online test afnemen en die gegevens bespreken in de selectiegesprekken. We hebben immers HR mensen in dienst en die moeten dat immers kunnen. Een goede persoonlijkheidsvragenlijst is eigenlijk ook prima. Daarmee kunnen we echt wel genoeg verdiepen en nog steeds snel en vlot schakelen!

 

Nope. 

 

Ten eerste, een assessment zou niet af moeten schrikken. Integendeel. Als je navraagt wat veel mensen vandaag de dag willen en zoeken, is het verdieping, een zinvolle baan en mogelijkheden tot groei en ontwikkeling. Een assessment bij RDTA is een startdocument. Er wordt gekeken naar kwaliteiten en ontwikkelpunten en en wordt gekeken hoe deze persoon zich snel kan ontwikkelen en ook welke stappen daartoe gezet kunnen worden. Je biedt een kandidaat dus ook wat extra’s met een assessment. 

 

Ten tweede, een assessment hoeft helemaal niet zo lang te duren. Door ons op tijd te betrekken, nog voordat de gesprekken worden gevoerd, kunnen wij ‘achter de schermen’ al een hoop regelen en klaarzetten zodat als de beste kandidaat overblijft, we ook direct kunnen schakelen. Is het al aan het einde van de maand? Als je ons op tijd hebt betrokken, is ook dat geen probleem. We hebben zelfs een 24 uurs advies service!

 

Ten derde, klopt! een assessment kost ook veel tijd en energie voor een kandidaat. Maar waarom is dat slecht? Je gaat echt de diepte in en ze krijgen hiervoor ook waardevolle inzichten. Verreweg de meeste assessment kandidaten zijn heel erg blij met de testdag en geven aan er echt iets aan te hebben gehad. 

 

En over die online vragenlijsten? Natuurlijk werken die. Deels. Wij gebruiken ze ook. Maar deze vullen we aan met gedragsobservaties in de praktijk met praktijksimulaties, management oefeningen en praktijkopdrachten. Waarom? Heel simpel. Alleen vragenlijsten zijn volstrekt onvoldoende. Iedereen weet dat je het risico loopt om sociaal wenselijke antwoorden te krijgen. Maar zelfs als dit niet het geval is, zullen mensen altijd een zelfobservatie geven. En als deze ernaast zit, jokken ze niet maar klopt het ook niet! Iemand die tot in zijn botten gelooft dat hij super nauwkeurig is, zal in iedere vragenlijst hier hoog op scoren. Maar vergelijk dit eens met andere kandidaten? Met accountants en boekhouders? Is dat dan nog steeds zo? Daarom vullen wij vragenlijsten altijd aan met gedragsobservaties. 

 

Dus hoe verleidelijk het in een krappe arbeidsmarkt ook is om de spiegeltest te doen… er is echt een veel groter voordeel om een volwaardig assessment af te nemen. Ook voor jou om je als betrokken potentiële werkgever te profileren die daadwerkelijk investeert in zijn mensen. 

 

Geen reactie's

Geef een reactie
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.