04 okt Over succes en perceptie … en wortelloof
Je kent ze wel; van die plaatjes op het internet die een wijze raad geven, je willen laten omdenken of je überhaupt aan het denken zetten. Dat gebeurde mij laatst ook. Maar dan wat meer dan de initiële bedoeling was van het plaatje!
Het betrof een plaatje van twee konijnen met beide een wortel. De één staat triomfantelijk bij een flinke bos loof en de ander bij een miezerig loofje. Onder de grond heeft het miezerige loofje echter een reusachtige wortel terwijl het triomfantelijke konijn slechts een pietepeuterig worteltje heeft. Moraal van het verhaal: succes is niet altijd zichtbaar.
Nu dacht ik direct; goh ik zou dus veel blijer worden van die flinke bos loof! Dat behoeft enige uitleg… ik eet al twee jaar de inmiddels bekende ‘groene smoothie’ als ontbijt. Mijn recept is nogal karig, enkel bladgroen en fruit, verder niets. Graag wissel ik af. Je wilt immers niet iedere ochtend hetzelfde. Naast de meer bekende andijvie, spinazie en paksoi gebruik ik ook het loof van onder andere radijs en wortel (wat prima eetbaar is) als basis voor mijn ontbijt. Minimaal één eer per week verdwijnt er wel een bos loof in de blender. Bij ons liggen vaak de wortels, radijsjes en bietjes als ‘restproduct’ in de koelkast te wachten op een mogelijke maaltijd terwijl het loof allang opgegeten (oké opgedronken) is.
Ik weet nog dat ik bij de groenteboer kwam voor bieten (eigenlijk het loof) maar het zag er nogal verlept uit. Toen ik er een opmerking over maakte, bood de beste vrouw aan om het er even voor me af te snijden. Bedankt maar nee dank u! Daar gáát het juist om! Ik heb het verder maar niet toegelicht…. ik kwam al redelijk apart over zonder de uitleg.
Terug naar het plaatje van de konijnen met de wortels. Uiteraard wil de tekenaar van het plaatje ons erop wijzen dat succes niet altijd zichtbaar is. Soms ligt het werkelijke succes net buiten ons gezichtsveld. Ik voeg daar graag aan toe: succes is ook nog eens afhankelijk van perceptie. Wat is succes voor mij? Wat voor een ander totale mislukking is, is voor de ander een enorm succes. Dus in plaats van de grote menigte te volgen in het algemeen geaccepteerde beeld van ‘succes’ daag ik je uit om te kijken naar wat succes is voor jou! Kijk er eens vanuit een andere hoek naar. En in die hoek zul je jouw nichemarkt vinden en kun jij excelleren. Hetgeen wat de ander als afval ziet en mogelijk weinig ‘kost’, is voor jou de basis van je behoefte!
Geen reactie's